DEVIL RAY och LEOPARD HAJ

All is well that ends well

Ja vi missade ju planet hem från Malaysia, fick boka om det till Phuket och sen lifta halva vägen på ett bilflak vilket blev en kul och händelserik resa :)  Mycket tack vare ett glatt gäng och en flaska Southern Comfort.

Men men inte nått ont som inte för nått gott med sig, och jag tackade min lyckliga stjärna att vi ändå spenderade hela jäkla dan med att ta oss tillbaka till Lanta för det innebar att jag och Åke kunde boka in oss med Lanta Divers tur till Hin Daeng och Hin Muang !


Hin Daeng och Hin Muang


image123
Zebra Moray Eel

 Upp vanvettigt tidigt på morronen och ett under i sig att varken jag eller Åke missade att gå upp egentligen.

 Fyra timmars båttur tog oss till Hin Muang, vilket betyder den lila klippan. Det var ett bra dyk för mig, tyvärr fick Åke två luftslukande killar mer än mig med på dyket så han fick gå upp tidigt, jag som somvanligt inte använder luft alls, simmade vidare med en annan grupp och såg en hel del. Blandannat en stor fin bläckfisk.

Andra dyket för dagen var på Hin Daeng, den röda klippan. Jag dök med den andra gruppen från början nu och vi såg massor med coolt. Blandannat hittade jag en zebra moray eel, väldigt vacker svartvit. Dessutom såg vi sköldpadda och halvvägs in i dyket så hör jag divemastern knacka galet på sin tank och peka rakt ut i mörkret.
Där är den!!!!!

 En vacker DEVIL RAY !!!!!


Helt otroligt att få se den. Dessutom gjorde den en lov mot oss och var i vårt synfält säkert en halv minut!

OJ Oj min lycka var fullkomlig. Nu har jag sett både manta och djävulsrocka. :D

image121
Den ovanliga djävulsrockan


Koh Bida Nai och Koh Bida Nok

Idag gjorde jag mina sista två dyk för den här tripen till Thailand :( . Snyft.

Så sjukt nöjd som jag var efter dyken igår så tänkte jag att det kunde väl inte bli bättre MEN det kunde det tydligen. Första dyket var lite småtråkigt, men jag såg en Mantis Shrimp, tyvärr hann den smita iväg innan jag kunde visa den för någon.

Andra dyket för dagen var på Koh Bida Nai :

Åke gjorde sitt 100ade dyk och är nu klar för instruktörskursen - GRATTIS GUBBEN!!


And theeeeeeeeeeeeeeeeeeen..... :)
Ja nån kaxig divemaster (Åke) lovade att jag på mitt sista dyk för den här gången och hans 100 dyk minsann skulle få se mina efterlängtade hajar.
Såklart han hade rätt!

Tre stycken mycket vackra leopardhajar såg vi :D En som simmade och två som låg på botten.
Kunde gå väldigt nära och de verkade inte bry sig alls.
image122
Leopardhaj

Dessutom såg vi två stora vackra sköldpaddor, en giant moray eel och en white eyed moray eel !

Så ett helt GRYMT sistadyk med andra ord.




Just nu gråter Lanta över att förlora mig haha, eller det regnar som fan.
 

Jag kommer resa från denna vackra plats återigen med sorg i hjärtat. Vilka upplevelser jag har härifrån som jag kan berätta för mina barn nån gång i framtiden !!! Vackra dyk, cool liveaboard, trevligt sällskap, nya vänner, Kuala Lumpur, alla vackra marina djur, solen, stranden.. ALLT :D


Soo long - for this time...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0