Första dagen på Open water kursen = Carro är ett russin

image32

Lättlurad som man är

Lättlurad som jag är gick jag med på Åkes förslag om att jag skulle gå open water dykkursen. Sagt och gjort vi tog igår moppen till Saladan och Koh Lanta Divers för att jag skulle bli 13500 Baht fattigare och en upplevelse rikare.


Första dagen

Jag har lyxen att vara helt ensam med min instruktör Patrik, en mycket trevlig och sympatiskt kille från Göteborg.
Förmiddagen spenderades i klassrummet med att titta på filmer (en upprepning från boken) samt fyra kunskapstest. Allt gick galant :)  Jag var förvånad själv över att jag kom ihåg så mycket från boken som jag ju läste på planet ner.

Lunch
Vi mötte Åke i trappan, han har börjat sin Divemaster kurs idag, och gjorde sällskap med honom för en snabb lunch. Den stackarn skulle sen iväg för att simma 800 meter med bara benspark (med snorkel och fenor)

Jag och Patrik hämtade upp all utrustning och begav oss till poolen.

Straffsystem
Patrik gillar glass, därför innebar straffsystemet att om jag gjorde vissa förbjudna saker som tex att sätta upp masken i pannan var jag tvungen att bjuda på glass. Idag straffade jag till mig FYRA glassar. Illa!

Nåja, massor med övningar senare med att bland annat ta av masken och kunna kontrollera sin flytkraft så var jag klar med den delen.
Det tog 2,5 timmar konstant i poolen och jag frös och såg ut som ett skrumpet russin!

Sim och flytprov
Men vi var inte klara där, när all utrustning lagts tillrätta var det bara att dra av sig våtdräkten och hoppa i vattnet igen. Denna gången för ett tio minuter långt flytprov och sen direkt på det 200 meter simning på valfritt sätt.

Efter dagens övningar var jag tröttare en tröttast och som den snälla kille han är kom Åke och hämtade mig.


Kö till läkaren

Eftersom jag käkar medicin och Åke behövde ett friskintyg åkte vi iväg till läkaren. Hon hade öppen mottagning mellan 17-21 och man fick en kartongbit med ett nummer på som kölapp.

Efter många timmars väntan fick vi gå in typ tre minuter var för att kolla blodtryck, lungor och hjärta.
Båda två var friska som nötkärnor (ingen psykologiutvärdering för nån av oss galningar som tur var) och fit for fight för att dyka.. :)

Imorgon ska jag göra mina första havsdyk.


SE UPP ALLA FISKAR!!! HÄR KOMMER JAG!





Kommentarer
Postat av: Susannah

Duktig du är!:) Jag tror inte att jag skulle våga dyka sådär...

2008-02-06 @ 16:41:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0