FÖRSTA DYKEN :) Koh Haa

image36
Koh Haa lagunen

KOH HAA

OJOJ Vet inte vart jag ska börja!

Idag var andra dagen på min open water kurs och jag och Patrik hoppade på dykbåten, Lanta 1, ihop med ett gäng andra dykare, divemasters och instruktörer. Vi åkte ut till Koh Haa som betyder de fem öarna (Koh= ö Haa= fem) men egentligen är sex små öar. Skämtglada Patrik sa att den sista ön heter fem och en halv..

På vägen dit gick vi igenom mitt första dyk, vilka övningar jag skulle göra, hur djupt vi skulle gå etc. Det gungade rejält på vägen och när vi kom fram till dykplatsen, Koh Haa lagunen, gick vågorna höga.

Nåja, det var bara att kliva i våtdräkt och utrustning, göra parkollen och sen ta sitt första jättekliv ut i vågorna.

So far so good :)

Sen skulle jag bogsera Patrik genom vågorna en sträcka, gick också fint och sen var det dags!!
Kolla ner, andas och tömma västen och vi sjönk sakta neråt mot botten! COOLT :)


image37
Kuhls Stingray


Efter övning = belöning

När alla övningar var avklarade simmade vi iväg på en nöjestur , jag hade lite för lite luft i västen och blev lite för tung men annars gick det bra.

Vi såg massor av coola fiskar och på toplistan detta dyk hamnade rockan :) en otroligt vacker med blå prickar. Vi såg också en gul boxfish, dragonfish och barracuda.
12 m var maxdjupet för vårt dyk och vi var nere i ca 50 minuter.


image38
banded sea snake, dödligt giftig




BANDED SEA SNAKE!!! farligt farligt

Efter en god och i allra hösta grad välbehövlig lunch och ca en timme ovan vatten var det dags igen. Ner i spat med andra ord. Vår dykplats var nu Koh Haa på baksidan av 3:an.

Lite övnigar som nöduppstigning etc och sen nöjestur igen.

Den här gången såg vi squid och en muräna HUA! Men inte nog med det, efter ca en kvarts simning såg vi en (enligt Patrik) riktigt stor banded sea snake. Vacker svart och vitrandig var den.

Sen såg vi massor med olika vackra fiskar, bland annat parrotfish i olika färger, lionfish med flera.


100 %

På vägen hem gjorde jag teoriprovet för open water, femtio frågor med varierande svårighetsgrad. Fick alla rätt :D , kul.



Motorhaveri

På vägen hem, precis nära hamnen, gick motorn sönder på dykbåten. Som tur var fanns det andra båtar i närheten som kunde putta in oss till kajen.


Imorgon ska Åke med och dyka med oss :) förhoppningsvis hamnar vi på Bida som ska vara en fin dykplats.


Tjing från

'* Da Mermaid AKA Carro*





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0