Heldags snorkling , 4 islands / stop 1 och 2

image27

Jag kramar palm på Koh Ngai


Idag åkte vi med taxi till andra sidan av Koh Lanta, till Old Town, där vi hoppade på snorklingsbåten. Med på båten var bland annat Sebastian, videografen,som också var med på vår middag på Red Snapper igår. En tokskön kille som videofilmade hela turen både i och ovanför vattenytan. Så fort an kom upp ur vattnet drog han på sig sin gröna tjocka mössa!! Haha, påstod själv att det var mysigt.

Vi åkte i ca en timme innan vi var vid vår första snorklingsplats.

Jag var något tveksam men eftersom Åke övertalat mig att fiskarna inte ville äta upp mig så hoppade jag i. SJUKT kul var det och vi snorklade runt och tittade på alla vackra fiskar, sjöborrar och koraller..

Något trött i benen men glad över att jag vågade hoppade vi upp på båten igen för att bege oss till nästa stopp, grottan Morakot Cave. Den har tidigare varit gömställe för sjöpiratsskatter och upptäcktes för bara 50 år sedan och har varit turistmål i ca 12 år.

image28

Vi simmade in på led in i mörkret ledda av en turledare längst fram med ficklampa. Tur var det för det var fullkomligt becksvart därinne och dessutom luktade det fladdermusbajs.. Men efter en ca fem minuters simtur kom vi in i en otroligt vacker krater med enormt höga väggar, ca 250 meter rakt upp.

Där fanns en liten sandstrand, vacker djungelvegetation med långa lianer och palmer hela vägen upp. Ibland förvånas man över växters envishet, palmerna slog rot precis varsomhelst på den lodräta klippan utan några som helst problem.
Jag såg blandannat en otroligt vacker fjäril, stor som en mindre fågel med vackra svarta vingar.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0