Kan man titulera sig dykare nu??!

image39
Koh Bida Nok

Idag åkte jag och Patrik ut för de sista två dyken i open water kursen. Åke gjorde oss sällskap :)
Lanta tog oss (idag med fungerande motor) ut till Koh Bida Nok (den yttre Bida ön, Nok=yttre)

Första dyket = sköldpadda :)
 Första dyket skulle jag ytnavigera med kompass och även undervattensnavigera. Jag var så upptagen med att stirra på kompassen att jag nästan missade den vackra gröna sköldpaddan som simmade runt.
Som tur var så knackade Patrik mig på axeln och pekade...

image40
Green turtle

Efter lite övningar drog vi iväg på en nöjestur i Patriktakt, dvs låååångsamt. Såg blandannat en banded sea snake idag igen och en liten liten men mycket vacker snigel, en wart slug.
image41
Wart slug

Gick också lite djupare idag, ner till 18 meter. Hela dyket tog 50 minuter och jag hade tillochmed mer luft kvar än Patrik när vi kom upp :).


 Lunchbrake och lite vila i solen sen ner på andra dyket nu på Hin Bida (Hin=under) en undervattensö som bara sticker upp vid lågvatten.

Åke fick guida turen och jag och Patrik följde efter. Tyvärr hittade vi ingen leopardhaj men väl en rad andra vackra djur. Jag såg två olika muränor, en white eyed och en yellow margin.

image42
Yellow Margin Moray

Dessutom såg vi denna vackra sjöstjärna.

image43
Crown of thorns starfish

Det enda övning jag behövde göra denna tur var att hovra/sväva på en bestämd höjd. Annars var det en ren nöjestur.


Uppe på båten igen med ett stort smile såklart, det här är ju sjukt kul, skrev Patrik på mina papper och stämplade min dyklogg.

Jag är nu certifierad PADI Open Water Diver!




Jag får revansch i retningsmatchen Åke VS Carro
Jag råkar umgås med en man som tycker att det är en otroligt rolig sysselsättning att reta mig på olika sätt. (Jo jag är ju rätt tacksam att reta eftersom jag blir så störd på det)

Åke brukar tjata om att nybörjardykare alltid gör slut på luften så fort, det retade honom att jag hade mer luft kvar än vad han hade efter andra dyket. Mohahaaaa :D
Dessutom var inte min flaska helt fylld från början så jag startade bara på 180 bar.

HAHA Äntligen får jag retas tillbaka, enbart genom att andas !!

(tyvär är ställningen typ 2000 - 3 men vem håller reda på sånt trams??)



*DA CERTIFIED OPEN WATER MERMAID*

former known as Carro


Kommentarer
Postat av: Fredde Svensson

Ohhh fan vad nice .. GRATTIS!! Inga fula fiskar som har bitit dig i tårna ännu då?

Jag börjar bli sjuk känns det som. Mindre kul .. men jag ska trösta mig med tränig idag och schlager imorgon :-)

Hittat nån bra shopping då?

2008-02-08 @ 13:20:58
URL: http://farsan666.blogg.se
Postat av: Pixiekatten

Sjukt fina bilder! :) Och grattis till dykarcertet! ;)

2008-02-12 @ 17:04:36
URL: http://pixiekatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0