Får jag lov???

image19

 Katten "Mus"


En fåraktig historia .

Min mamma hade en gammal barndomsvän som med sin man och sina barn och sitt pick och pack valde att sälja huset i Täby för att flytta ut på landet.... till Rimbo.
 Det bör förtäljas att frun i fråga är språkforskare, mannen ekonom tillika mäklare.
Sagt och gjort de köpte sig en stor gård med tillhörande mark och en mycket vacker sjö. Och bor man på gård ska man ju självklart ha djur! Så fet fjording (häst) inhandlas åt dottern, en bitglad vallhund och självklart FÅR.

Till en början några få, som för att träna på,. men efter hand fler och fler...
Man matar får med hö, detta kommer ofta i form av stora rundbalar som väger ca 400 kg styck, dessa flyttas alltså inte för hand utan meddels traktor.
Mannen i familjen var ingen hejjare på traktor. Men eftersom han var man var det han som körde den.

Innan han åkte till jobbet körde han således ut en rundbal hö till fåren som han la ner i hagen.
När frun kom hem tyckte hon att det var märkligt att fåren inte åt, men får är ju inte kända för att vara nått vidare intelligenta så hon tänkte inte mer på det.
Dessutom hade deras inlånade och prisade bagge som skulle ligga med alla får och göra nya får spårlöst försvunnit.

Ett par dagar senare hade fårskallarna fortfarande inte ätit varpå mannen med tummen mitt i handen får för sig att flytta på höbalen..... 
Där mitt under den icke så välplacerade balen låg baggen, mycket mer slimmad än tidigare och fullkomligt stendöd.

(jag hör berättarrösten i Ferdinand... "och som vanligt satte han sig ner under sin korkek, men utan att se sig för och han satte sig rakt på en....... BAGGE! " )





Kommentarer
Postat av: Åke

Det är ju det jag sagt hela tiden. Ni på landet "leker" ju bara med får hela dagarna. Då kan man ju gissa sig till resten...speciellt om de är "ovilliga"...hehe

2008-01-23 @ 23:34:17
URL: http://dongino.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0